"Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon. Joka uskoo minuun, niin kuin Raamatussa sanotaan, hänen sisimmästään juoksevat elävän veden virrat. Tämän hän sanoi Hengestä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesusta ei ollut vielä kirkastettu." Joh. 7:37-39

Herramme Jeesus Kristus on nyt kirkastettu, koska hän täytti loppuun asti sen työn, jonka Isä oli hänen tehtäväkseen uskonut. Jeesus kävi läpi kuoleman kasteen Golgatalla, hänet haudattiin, hän nousi ylös kuolleista ja palasi takaisin taivaan kirkkauteen. Isän luota Jeesus lähetti meille luvatun Hengen ja aina Helluntaipäivästä lähtien on ollut mahdollista vastaanottaa Pyhä Henki.

Ihmiset, jotka tulivat kosketuksiin Jeesuksen kanssa hänen maanpäällisen vaelluksensa aikana, saivat kohdata hyvin konkreettisesti lihaan tulleen Jumalan rakkauden. Jeesuksen läheisyydessä oli turvallista olla. Hän oli täydellisen aito ja tavallinen, suorastaan niin tavallinen, ettei häntä kaikki tunnistaneet Jumalan Pojaksi. Hän oli ehyen ja tasapainoisen ihmisen täydellistymä, koska hänen olemukseensa eivät synti eikä tämä maailma ollut tehnyt säröjä eikä minkäänlaisia vääristymiä. Hänestä huokui pyhyys, arvovalta, viisaus, rauha, lempeys, lujuus, rohkeus ja voima. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin kaikilla mahdollisilla hyveillä, Hengen hedelmällä.

Pyhä Henki on Jumalan Henki. Hän on samankaltainen kuin Isä ja Poika. Hän ei valehtele tai teeskentele, ei manipuloi eikä kontrolloi. Hän ei pakota eikä käskytä. Hän on rakkauden Henki, joka kirkastaa Kristusta. Hän on puolustajamme, auttajamme, lohduttajamme ja johdattajamme. Hänen läsnäolossaan on turvallista ja hyvä olla sillä Hän on myös rauhan Henki. Itsessämme olemme kovin taipuvaisia eksymään, mutta Jumalan Pyhä Henki ohjaa meitä kaikkeen totuuteen.

Kun me antaudumme Pyhän Hengen muovattaviksi, Hän tekee meistä enemmän ja enemmän Kristuksen kaltaisia. Pyhä Henki korjaa ja eheyttää meitä takaisin Jumalan suunnittelemaan alkuperäiseen muotoon hiomalla meistä pois synnin ja lihan aikaansaannoksia. Voimme vastaanottaa ristin- ja ylösnousemusvoiman Pyhän Hengen kautta. Tätä on kristityn vapaus: saamme muuttua Herran kirkkautta katselemalla saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki. Levätkäämme Herrassa, työ on Hänen!

Sinua siunaten,
Esa-Pekka